průvodce, letenka vč. všech poplatků Praha–Biškek–Oš a Dušanbe–Praha, veškerá místní doprava a transfery, veškeré ubytování s polopenzí - kombinace vlastních stanů (7x) a rodinných ubytoven (7x), vstup do NP Pamír, informační materiály (potřebné mapy, výškové profily tras, navigační údaje pro GPS).
Pamír na kole
Na co se můžete těšit?
Na co se můžete těšit?
- Na kole srdcem NP Pamír přes třetí nejvyšší pohoří světa
- Izolovaným údolím Bartangu i po Pamírském traktu
- Významná křižovatka Hedvábné stezky – Oš
- Kempování v divočině nebo ubytování v rodinách, polopenze a doprovodné džípy
Popis:
Popis
Cyklistický přejezd Pamíru patří kvůli odlehlosti regionu, obtížné logistice a náročnému terénu i klimatu mezi unikátní cyklistické výpravy. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento excelentní zážitek dopřát i vy.
Putování zahájíme v Oši – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie ležícím na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou.
Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme dvě čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda.
Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny po proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.
Program:
Program
Letecky Praha-Biškek–Oš (Kyrgyzstán): odpolední přílet, sestavení kol a odpočinek po cestě; fakultativně prohlídka Oše–3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce: největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn , na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.
Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století; z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m) (85 km/ ↑ 1500 m/ asfalt); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony pokračujeme v aklimatizaci, nocleh ve výšce 2500 m (66 km/ ↑ 1000 m/ asfalt); přes sedla Taldyk (3590 m) a 40 let Kyrgyzstánu (3545 m) se přehoupneme do osady Sary-taš (40 km/ ↑ 1230 m/ asfalt).
Volný aklimatizační den v oblasti Sary-taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m); cyklistický výlet po okolí nebo fakultativně autem do horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru a odtud pěší výlet.
Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; nocleh ve výšce 4000 m(57 km/ ↑ 1150 m/ šotolina, hlína, asfalt); přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (3944 m) - nejvýše položenému meteoritickému jezeru na světě (44 km/ ↑ 350 m/ rozbitý asfalt, šotolina s roletou).
První část cyklistiky v NP Pamír : unikátní „černé" jezero Karakul vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštíme Pamírský trakt a vjíždíme do srdce národního parku; pastviny se stády jaků a polodivokých koní (69 km/ ↑ 400 m/ asfalt, hlína, terén); proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu (54 km/ ↑ 450 m/ těžký terén, kameny, brody); po proudu řeky Bartang do pohádkové vesničky Savnob usazené na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (45 km/ ↑ 530 m/ těžký terén, kameny, brody).
Druhá část v NP Pamír : pokračujeme podél řeky Bartang; projiždíme unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara, jejichž milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovoří téměř zaniklou formou pamírštiny a vyznávají místní specifickou formu islámu–šíitský směr ismáilíja (50 km/ ↑ 550 m/ těžký terén, kameny, brody); údolí se pomalu rozevírá a mezi stále častějšími políčky dojíždíme do živé osady Rušon, v níž se opětovně napojíme na Pamírský trakt (89 km/ ↑ 700 m/ terén).
Závěrečné dva dny náročné cyklistiky po Pamírském traktu, jež je v těchto místech stále nezpevněný; cesta vede po proudu hraniční řeky Pjandž hlubokým kaňonem; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; nocleh na soutoku řek Vanč a Pjandž (87 km/ ↑ 850 m/ šotolina, prašná cesta); přibývá osad, živých městeček a tržišť s lákavě vonícím šašlikem a v prachu kaňonu řeky Pjandž ukrajujeme poslední cyklistické kilometry; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol, závěrečná večeře v horách (88 km/ ↑ 1100 m/ šotolina, prašná cesta).
Celodenní přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe a brzký ranní let do Prahy.
Podmínky:
Podmínky
průvodce, letenka vč. všech poplatků Praha–Biškek–Oš a Dušanbe–Praha, veškerá místní doprava a transfery, veškeré ubytování s polopenzí - kombinace vlastních stanů (7x) a rodinných ubytoven (7x), vstup do NP Pamír, informační materiály (potřebné mapy, výškové profily tras, navigační údaje pro GPS).
- V ceně zahrnuto:
Poplatek za přepravu kola letadlem u společnosti Turkish Airlines - 2x 180 EUR, platí se na letišti při odbavení zavazadel, ideálně platební kartou. Přeprava kola na vnitrostátním letu Biškek-Oš je zahrnuta v ceně zájezdu.
- V ceně nezahrnuto:
Poplatek za přepravu kola letadlem u společnosti Turkish Airlines - 2x 180 EUR, platí se na letišti při odbavení zavazadel, ideálně platební kartou. Přeprava kola na vnitrostátním letu Biškek-Oš je zahrnuta v ceně zájezdu.
Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu (je nutné ji "zplacatět").
Vnitrostátní přelet Biškek–Oš létáme se společností Pegasus Airlines nebo Manas Airlines.
- Letenky:
Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu (je nutné ji "zplacatět").
Vnitrostátní přelet Biškek–Oš létáme se společností Pegasus Airlines nebo Manas Airlines.
transfer pronajatými džípy z Kalaikumu do Dušanbe, doprovodná terénní vozidla pro zavazadla a případné indisponované jednotlivce během celého cykloprogramu..
- Doprava:
transfer pronajatými džípy z Kalaikumu do Dušanbe, doprovodná terénní vozidla pro zavazadla a případné indisponované jednotlivce během celého cykloprogramu..
V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka. V ideálním případě počítáme se 7 noclehy pod stanem, zbytek v rodinách.
V ceně je zahrnuta polopenze, buď připravovaná místním kuchařem při kempování v horách, nebo se jedná o jídlo připravované přímo v rodinných ubytovnách. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech, a proto je potřeba počítat s nižším výběrem, zejména čerstvých potravin - chybí mléčné výrobky, uzeniny, čerstvá zelenina a ovoce.
- Ubytování a stravování:
V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka. V ideálním případě počítáme se 7 noclehy pod stanem, zbytek v rodinách.
V ceně je zahrnuta polopenze, buď připravovaná místním kuchařem při kempování v horách, nebo se jedná o jídlo připravované přímo v rodinných ubytovnách. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech, a proto je potřeba počítat s nižším výběrem, zejména čerstvých potravin - chybí mléčné výrobky, uzeniny, čerstvá zelenina a ovoce.
Celkem na kole ujedeme přibližně 800 km a nastoupáme cca 10 000 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou mezi 3000-4000 m a velmi proměnlivým počasím.
Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.
- Náročnost:
Celkem na kole ujedeme přibližně 800 km a nastoupáme cca 10 000 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou mezi 3000-4000 m a velmi proměnlivým počasím.
Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.
V horách lze očekávat proměnlivé počasí s možností slunce, deště, silného větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení. Vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 °C). V druhé části zájezdu po překonání hlavního Pamírského hřebenu teploty výrazně stoupnou a poslední dva dny cyklistiky mohou přes den dosahovat až ke 35°C.
- Klima:
V horách lze očekávat proměnlivé počasí s možností slunce, deště, silného větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení. Vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 °C). V druhé části zájezdu po překonání hlavního Pamírského hřebenu teploty výrazně stoupnou a poslední dva dny cyklistiky mohou přes den dosahovat až ke 35°C.
9–16 účastníků
- Velikost skupiny:
9–16 účastníků
Zájezd vznikal v červnu 2015, kdy Katka a Jarda Lhotovi společně s Pavlem Janečkem a Tomášem Slívou podnikli průzkumnou výpravu z Dušanbe až do Oše. Pro přátele a přátele přátel psali blog, který si můžete přečíst zde.
Informační schůzka se bude konat asi dva týdny před odjezdem. Zodpovíme na ní vaše dotazy, poradíme, jak si na zájezd dobře zabalit, a připomeneme, na co nezapomenout. Pokud se schůzky nezúčastníte, nevadí – veškeré důležité informace obsahují i podrobné pokyny, které obdržíte e-mailem asi měsíc před odjezdem.
- Poznámka:
Zájezd vznikal v červnu 2015, kdy Katka a Jarda Lhotovi společně s Pavlem Janečkem a Tomášem Slívou podnikli průzkumnou výpravu z Dušanbe až do Oše. Pro přátele a přátele přátel psali blog, který si můžete přečíst zde.
Informační schůzka se bude konat asi dva týdny před odjezdem. Zodpovíme na ní vaše dotazy, poradíme, jak si na zájezd dobře zabalit, a připomeneme, na co nezapomenout. Pokud se schůzky nezúčastníte, nevadí – veškeré důležité informace obsahují i podrobné pokyny, které obdržíte e-mailem asi měsíc před odjezdem.
Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.
- Naše doporučení:
Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.
- Nástupní místa:
Praha
- Pořadatel:
CK Adventura
- Očkování:
Informace o doporučeném i povinném očkování do jednotlivých zemí najdete na stránce Očkování.
- Pokyny k leteckým zájezdům na kole:
Potřebné informace o vybavení a organizaci najdete v souboru Cyklozájezdy s leteckou dopravou - obecné informace. Upozorňujeme také na důležité údaje v informacích o letenkách a o službách a cestovním komfortu.
- Cestovní pojištění:
Nabízíme vám 3 varianty cestovního pojištění UNIQA: základní pojištění léčebných výloh a zavazadel K5Z (Evropa 50 Kč /Svět 100 Kč / den), nebo balíčky zahrnující pojištění stornopoplatků, úrazu a odpovědnosti: K5SZ se standardním limitem plnění (K5Z + 3,5 % ceny zájezdu) nebo navýšenou prémiovou variantu K10SZ ( 140 Kč/ den + 3,5 % ceny zájezdu). Lze nabídnout i samotné pojištění storna S. Podrobnosti na stránce Pojištění za příplatek.
Podobné zájezdy: S kolem do světa – největší cyklistické výzvy
To, že do vysokých a nedostupných hor se člověk může vydat pouze pěšky, není už dávno pravda. Svět se mění, a i ty nejnedostupnější himálajské průsmyky, nejodlehlejší kaňony divokých řek Pamíru či džunglí porostlé svahy jihoamerických hor nemohou již více odolávat technice lidstva.
Zájezdy zařazené v této kapitole představují výjimečné cyklistické expedice. Jejich absolvování vyžaduje fyzickou, ale zejména i psychickou odolnost. Trasy těchto cyklistických programů jsme volili velmi pečlivě, často ve spolupráci s místními šerpy, bajkery a znalci místního terénu. Jedná se o výpravy, které jsou logisticky komplikované a vyžadují větší přípravu pro člověka i jeho kolo. Často směřují do odlehlých vysokohorských oblastí, pro jejichž dosažení více než jinde platí, že cesta je cíl.
Pokud však překonáte svoje obavy a svěříte se nám do rukou, můžeme vám zaručit opravdu výjimečné nejen cyklistické zážitky. Ujedeme kilometry po hranách příkrých svahů, budeme se opájet absolutním pocitem štěstí při dosažení vysokohorských sedel a zaslouženě si užívat nekonečné horské sjezdy, jež nikde jinde na této planetě nenajdete. A to všechno s kvalitním zázemím našich doprovodných týmů, které se postarají nejen o vaše pohodlí, ale zejména i o vaši bezpečnost.
Splňte si svůj cyklistický sen s týmem, který ví, co dělá, a absolvujte s námi naše velké cyklistické pecky.
Podobné zájezdy: S kolem do světa co nejblíže přírodě
Pobyt v divoké panenské přírodě je v dnešní době synonymem luxusní dovolené. Na světě už zbylo tak málo míst, kde si člověk může vychutnat pohled na hvězdnatou noční oblohu, zaposlouchat se do zvuků buše, savany, pralesa či moře, zkrátka vrátit se zpět ke kořenům našeho vlastního bytí. A právě na to kladou důraz zájezdy zařazené v této kapitole.
Trasy zájezdů vedou z velké části po málo frekventovaných cestách a cestičkách, které jsou spíše než pro kola určené pro koně, jaky, pastevce, offroadové džípy, povozy nebo velbloudy. Často záměrně míříme na místa, která jsou geograficky velmi izolovaná a dostat se k nim vyžaduje určitou míru námahy a odolnosti. I v těch nejopuštěnějších oblastech světa vám zajistíme pro vaše cyklistické výkony kvalitní zázemí, jehož součástí je doprovodné vozidlo na převoz bagáže, stravování zpravidla z místních zdrojů, služby zkušeného průvodce či celého doprovodného týmu.
Na vás pak bude si dovolenou co možná nejintenzivněji užít, ověřit si, že stále ještě umíme přežít bez výdobytků civilizace, a zejména nasbírat co nejvíce zážitků, abychom z nich mohli čerpat energii ještě několik dalších měsíců.